XP Mode – pierwsze spojrzenie

5 Maj 2009

Postanowiłem bliżej przyjrzeć się nowemu trybowi Windows XP w „siódemce”, tzw. XPM. Umożliwia on uruchamianie starszych programów pod kontrolą wirtualnego środowiska opartego na starszych okienkach.

Słów kilka o samym trybie

XPM działa pod kontrolą klienta Virtual PC (nie przewidziano wersji dla Hyper-V) i opiera się na Windows XP z dodatkiem SP3. Dedykowany jest następującym edycjom Windows 7: Professional, Enterprise oraz Ultimate i dostępny będzie do pobrania za darmo.

Instalacja

Zacznijmy od wymagań, bo te nie są małe. Po pierwsze komputer musi być wyposażony w sprzętowe wsparcie dla wirtualizacji (AMD-V lub Intel VT) oraz minimum 2 GB pamięci operacyjnej i kilka gigabajtów wolnej przestrzeni na dysku.

Proces instalacji jest stosunkowo prosty, ale dosyć czasochłonny. U mnie trwało to ponad pół godziny. Najpierw należy zainstalować poprawkę KB958559. Później należy uruchomić pobrany plik .exe z maszyną wirtualną i go zainstalować. Proces ten, niestety, chwilę trwa.

Pierwsze uruchomienie

Przy pierwszym uruchomieniu proszeni jesteśmy o skonfigurowanie maszyny wirtualnej. Po chwili wita pulpit Windows XP i można rozpocząć pracę.

Instalacja i konfiguracja Windows Virtual PC trwa dosyć długo

Niestety, nie jest tak różowo. Po pierwsze maszyna dosyć długo się uruchamia, a praca z nią również nie należy do największych przyjemności. O dziwo jej wydajność jest niższa niż Windows XP, który mam zainstalowany pod kontrolą Virtual PC. Czyżby spowodowane było to brakiem virtual machine additions? Nie, one są zintegrowane już z obrazem VHD Windows XP, pomimo tego wymagają dopracowania.

Praca z XPM

Postanowiłem sprawdzić, jak maszyna XPM sprawuje się w zastosowaniach, do której ją stworzono. Zainstalowałem pierwszy lepszy starszy program (Office 2003) i ten działa bez zarzutu. Programy instalowane na maszynie wirtualnej dodawane są do menu Start Windows 7 (Start/Windows Virtual PC/Virtual Windows XP Applications).

Word 2007 w Windows i wersja 2003 uruchomiona w trybie XPM

Kolejną ciekawostką jest możliwość podłączania urządzeń korzystających z USB, PCI-E i innych. W tym celu wystarczy rozwinąć listę USB i wybrać dowolne urządzenie. Po chwili zostanie ono zainstalowane i można z niego korzystać w wirtualnej maszynie. Funkcja sprawuje się bez zarzutu i jest znacznie mniej problematyczna niż podobna w VirtualBoxie.

Podłączanie urządzeń na USB nie sprawia żadnych problemów

Warto dodać, że wszystkie dyski są współdzielone, a więc można bez problemu wymieniać dane pomiędzy gościem i gospodarzem. Niestety, nie działa funkcja przeciągnij/upuść.

Podsumowując: XPM jest ciekawym dodatkiem do Windows 7. Cieszy również udostępnienie go całkowicie za darmo. Niestety, wymaga on jeszcze dopracowania i oferuje na razie niewiele (to wszystko już od dawna jest w VirtualBoxie).

Publiczna beta programu ma zostać udostępniona dziś – tutaj. :-)

Odpowiedzi: 4 to “XP Mode – pierwsze spojrzenie”

  1. grandmaniek said

    No więc i ja się pokusiłem o „XP mode”. Sama instalacja przebiegła bez problemów, co mnie na starcie ucieszyło :-) Jedynie, co do tej pory mi się nie udało, to nawiązać połączenia z internetem… Ale to naprawdę w niczym nie przeszkadza. Pamięć, jaka została przydzielona XP to tylko 256 MB. Zwiększyłem do 1 GB. Co jeszcze zauważyłem – głębia kolorów: jedyny wybór to 16-bit. Czy Autor niniejszego artykułu też tak ma? Równie łatwo możemy przełączać urządzenia podpięte pod USB – jednym kliknięciem :-) Miałem jedynie chwilę „zakłopotania” przy instalacji Alcohol 52%, gdyż jak wiadomo, instalacja wymaga ponownego rozruchu systemu. Ale XP-ek poradził sobie z tym znakomicie :D

    Podsumowując – bardzo ciekawy i pożyteczny dodatek :-) I miejmy nadzieję, iż będzie on nadal rozwijany :D

    Pozdrawiam :-)

  2. Dawka said

    Tak, nie można zmienić na 32-bity (no chyba, że doinstaluje się dodatki virtual machine additions z Virtual PC). Co do połączenia z Internetem – Shared Networking Ci nie działa?

  3. grandmaniek said

    Niestety, także nie działa… Być może to jest podyktowane zabezpieczeniami mojej sieci od providera. Jednak jak pisałem wcześniej, nie stanowi to żadnego problemu z korzystania XPM :-)

Skomentuj

